Quick update

Egentligen är det sängdags, men jag känner att jag måste få skriva lite om dagens hoppass för Hanna.

Allting idag gick så himla bra. Batman var fin och lösgjord nästan redan från start. Han kändes mjuk och jämn i munnen och sidorna och framridningen flöt på bra. Vi började med en kort samling där alla fick berätta om sina mål, både delmål och långsiktiga. Jag nämnde då att målet för året var LB, och det långsiktiga LA. Delmål är att fortsätta jobba med Batmans galopp så att den går att reglera lättare, få honom kvickare i fötterna och att fortsätta få mig till att se avstånden ännu bättre och ännu lättare. Därefter började vi jobba.

Först skulle vi komma över två låga hinder längs med långsidan. Tänka på att hästen är balanserad och fortsätter i rätt galopp även efter första "hindret". I början lade vi in en 10-15m volt som vi sedan tog bort och red rakt på 8 galoppsprång. Hinderna höjdes och vi kom in i lite mer galopp på 7 jämna och sedan höjdes det lite till så tt det låg på en bit över 1 meter. Batman hoppade kungligt bra och mitt öga såg oftast avstånden och kunde rätta till när det blev lite galet, stolt över mig själv och min ponny!

Därefter blev det olika banor med plank, två oxrar och tre räcken. Jag ritar banorna i paint imorgon ;)

Allting kändes superbra och Hanna tog sig tid med varje ryttare, man fick rida om det man missade på och kunde på så sätt fixa finliret.

Jag fick väldigt mycket beröm av henne, vilket alltid är väldigt kul att höra (och lite extra kul när det kommer från Hanna som är känd för att inte ösa beröm omkring sig...) Hon tyckte att min sits hade förbättrats otroligt mycket under de senaste två åren där jag inte har ridit för henne. Hon gillade att jag verkligen kom till ridning och att jag har blivit så följsam. Jag fick även mycket beröm för Batman, att han såg fin ut både i kroppen och i ridningen, superkul att höra!

Hanna höll med mig om att Batmans galopp behöver förbättras och jag fick tips på att öka från arbetsgalopp till mellan/ökad galopp och sedan tillbaka igen ett par steg just för att han ännu inte är så stark i sig själv att han klarar av att reglera från minskad till ökad galopp. På så sätt bygger vi upp honom och vips så kan han en vacker dag minska fint utan att tappa framåtbjudningen. Jag ska fortsätta jobba med att få honom kvickare i fötterna och i sin galopp. Hon höll även med mig om att höjder inte är något problem för oss, så så fort vi kan reglera galoppen är det nog inga problem med att starta LA!

/En glad, men trött Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0