Att sätta mål och uppnå mål!

Skriver mina tankar om att sätta mål och hur man ska göra för att uppnå dem!

*Att sätta upp realistiska mål och nå dem-
När jag sätter upp mål för mig/hästarna så tänker jag realistiskt, ställer mig själv frågan; Kommer vi nå detta målet? Hur lång tid kommer det ta för oss att klara detta målet? Vad måste vi göra för att nå detta målet? Det är viktigt att inte sätta för höga mål, men samtidigt inte sätta för lågt heller. Sätter man ett jättehögt mål är det lätt att man känner press och stress och då kommer man garanterat inte nå målet. Men att sätta ett högt mål gör också att man måste kämpa mot det och desto mer man kämpar, desto bättre känns det när man väl har nått sitt mål! Om man däremot sätter för låga mål kommer man nå dem jättesnabbt och på det viset slappnar man av och inte lägger lika mycket fokus på att man verkligen vill komma dit. Samtidigt får man möjligtvis ett bra självförtroende när man lätt når målet och blir mer pepp av det. Så att sätta upp ett lagom mål är väldigt viktigt, att kämpa är bra men med tanke på att man kommer få många bakslag under året, större eller mindre, så kommer det inte alltid flyta på lika bra som man kanske i nuläget tror att det ska göra! 

Genom att fundera på dessa frågorna listar man ut ett bra svar som man faktiskt känner kan stämma, så om du sätter ditt mål att exempelvis tävla LA i hoppning innan årets slut, då måste du inse var du står just nu.

Just nu tävlar jag på LC-nivå, har satt många nollor och känner mig säker på den höjden. För att nå målet måste jag t.ex. träna på att hoppa kombination, få hästen mer vändbar, hitta rätt avsprångspunkt innan hindret och lära mig att trycka av och guida rätt samt hitta ett bättre grundtempo.

Allt av detta kan inte komma på en och samma gång, utan man får ta 2 +- av dessa momenten i taget, som att få hästen mer vändbar och med detta kommer jag även påverka grundgaloppen under tiden, detta kallar jag för kortsiktiga mål. Även dem kortsiktiga målen kan ibland vara bra att sätta upp en tidsplan för, men denna typen kan vara svår att veta när man har hittat den rätta galoppen eller fått hästen mer lydig för skänkel så det blir vändbar. Det känner mig själv när man är klar med.

För att klara dessa kortsiktiga målen måste man hitta bra övningar, dem flesta pratar förmodligen i vår ålder med sin tränare och övar på dessa övningarna på träningarna och får möjligtvis med sig lite småövningar att öva på hemma.

Summering för realistiska mål och hur man uppnår dem:
-Tänk realistiskt och ställ dig själv frågan; Kommer vi att klara detta på ex. 1 år?
-Tänk ut var du just nu befinner dig.
-Tänk ut vad du behöver göra för att hitta rätt väg till målet och använd dessa som kortsiktiga mål.
-Tänk ut olika övningar som du kan göra för att nå dem kortsiktiga målen.
-Ta en dag i taget och glöm inte, man kan inte alltid vara bäst!


Jag och min fina i Åsbo rf, Allsvenskan div. 2, 2011.

/Julia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0