Clinicen igår

Clinicen med Rolf-Göran Bengtsson var väldigt givande. Han har ett väldigt bra tänk och återgår väldigt ofta till att trimma på grunderna. Hästarna ska ta gas och broms, och de ska göra det direkt, inte 20 meter senare. Roffe är noga med att så ofta det går hålla sig innanför fyrkantspåret för att ha koll på hästen och rakriktningen.

Upplägget var som så att Rolf-Göran började med en hyfsat ung häst som Maria Gretzer hade hemma i stallet. På den körde han enkel travhoppning och sedan en liten serie också. Efter den satt han upp på ytterligare två hästar som var på högre nivå och den som var mest utbildad var Click and Cash som i vanliga fall rids av Niklas Arvidsson. Den hästen har gått en del 1.50-hoppningar. Även med Click and Cash gick Roffe tillbaka till grunderna och höll på en del med bommar innan han började hoppa. När han sen började hoppa flöt allt på väldigt fint trots att han aldrig hade suttit på hästen innan.

Därefter var det dags för honom att hålla "träningar". Först unghästarna där bla. Magdalena Regårdh och Jörgen Larsson var med på varsin häst. De fick göra en hel del övningar för att göra hästarna avslappnade, de tyckte att det var lite läskigt med hela HFRKs fullsatta ridhus (jag kan ju förstå dem...)

Därefter var det lite yngre ryttare på hästar som gått 1.30-1.40 hoppningar och sista gruppen var "eliten" - bröderna Zetterman, Niklas Arvidsson och Henrik Lannér, för att nämna några.


Jag filmade lite med min mobil som jag tänkte ladda upp när jag har trixat lite med den. Tyvärr fastnade inga av Rolf-Görans kommentarer ordentligt, men man ser ju ändå hur ryttarna rider.

/Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0