Hoppträning 28/2-2012

Nu har jag precis ätit en macka och en banan och druckit ett glas mjölk efter en bra (hysad) träning. Tyvärr var vi i det lilla ridhuset (inte många som tycker om att hoppa där, det är 20*40 så det känns som att hindrena kommer väldigt snabbt till skillnad från det stora ridhuset som är 20*60.) men det fungerade väl.

Efter framridningen gick vi in på en övning med en 12 metersvolt på varje kortsida, på den öppna delen av volten var det en litet "sockerbitshinder", man skulle hoppa det och sedan rida ut på fykantsspåret och på den ena långsidan skulle man rida öppna, in på 12-metersvolten och hoppa det lilla sockerbitshindret där och på den andra  långsidan skulle man rida sluta. Denna övningen gjordes i galopp på volterna och trav i slutorna/öppnorna men gick inte så bra. Storm var bara sammarbetsvillig när det skulle fattas galopp och hoppas, annars var hon springig och inte koncentrerad på mig. Även avståndet på sockerbitarna blev fel x antal gånger. Denna övningen gick alltså ut på att rida med yttersidan.

Vi gick sedan vidare till en svängövning. Det var ett litet räcke som stod på ett krångligt sätt som man skulle rida in i en kombination och hoppa det och sedan svänga åt liksom "fel" håll efter om man säger så. Sedan red vi det från andra hållet, liksom bakvägen om. Denna övningen gick bra och Storm var mer uppmärksam än förra. Min sits blev lite halvgalen vid något språng men som den guldponnyn Storm är så hoppade hon fint på ändå. Även denna ävningen gick på på att rida med yttersidan.

Nästa övning var tre olika linjer, en kombination med ett galoppsprång och en med två galoppsprång och avslutande en linje med tre galoppsprång, dessa hoppade vi först för sig och sedan i följd som en bana ihopsatt med den första sockerbitsövningen. Det gick bra bortsett från att jag tappade fokus andra gången vi hoppade det och glömde bort vägen, men annars tyckte jag att de flesta avstånden blev bra och galoppen fick jag också igång. Första rundan hoppade på kanske 80 (?) och sista rundan låg på kanske 90 och något språng på 1m.


Jag och Storm♥ förrförra söndagen i Viarp

/Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0