Havrepappa har gjort det igen!

Rasbiologi för hästar


 

 

Jag satt i söndags och såg på Ponnyakuten hur den ridande polisen i Malmö tränade sina hästar. Med ett leende såg jag hur hästarna stod helt stilla med en prasslande och gungande presenning under alla fyra tassarna.

 

Jag såg hur polishästarna stod helt stilla medan en polis studsade en enorm, röd boll upp på deras rumpor och runt dem. Jag såg hur de med lätthet gick förbi rasslande cementblandare, parasoller och rökmaskiner, och jag bara fortsatte att le.

 

Efter att ha sett det där så drog jag mig (återigen) till minnes tanten som gav mig det onda ögat för att jag öppnade en burk Cola på läktaren under en dressyrtävling. Jag mindes vakterna som måste bevaka ingångarna under dressyren på Scandinavium så att ingen rör sig och jag mindes vår egen dressyrhäst som inte ens vågade gå nära ett bord förra helgen.

 

Jag kom fram till en sak, polishästarna måste tillhöra en annan ras än dressyrhästarna. Det finns inte på kartan att de båda skulle vara av arten Equus Caballus. Det måste vara någon skillnad på olika hästar. Efter noggranna efterforskningar så har jag kommit fram till följande slutsats:

 

 

Polishäst = Equus Gladiatus

Dressyrhäst = Equus Sketibrallus

Hopphäst = Equus Skuttistudsus

Fälttävlanshäst = Equus Suicidus

Dressyrponny = Equus Mini Sketibrallus

 

Shetlandsponny = Micro Equus Macro Latus

 

PS. Patrik, jag vet att du läser. Ta på dig hjälmen på prisutdelningen efter dressyren i Scandinavium, jag tar med mig bollen så skall vi testa mina teorier! DS.

/Therese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0