Anmäld!

Nu är vi anmälda till Gärds lokala ponnydessyr den 18 februari, alltså om två veckor. Jag är riktigt taggad och har börjat få blodad tand på det här med att tävla dressyr, jag tycker att det är jätteroligt!
Jag kommer att fokusera på att få till fina vägar och sitta så stilla som möjligt och ge små, fina hjälper inne på banan. Batman är aldrig så fin, mjuk och följsam som när vi tävlar dressyr, han verkar gilla att visa upp sig för domarna... ;)
LB:1an kommer vi rida i alla fall och det vi kommer få jobba med är såklart uppridningarna, att de blir raka och verkligen medellinjen och att han gör halterna med bakbenen så långt in under sig som det går samt att han då ska vara på tygeln under hela halten. Serpentinerna brukar funka bra, jag får se till så att det blir jämna bågar bara. Mellantraven får bli lite som den blir, Batman kan just nu inte länga speciellt mycket och risken finns att han går över i galopp om jag är på honom för mycket. Bättre då istället att minska i hörnet före och ta tillbaka ordentligt i hörnet efter så att man visar tydliga skillnader. Den ökade skritten brukar han göra bra själv med övertramp, där måste jag lära mig att vara lite passiv och bara "hänga med" i rörelsen framåt. Sedan kommer vi till vår svåraste del, känner jag. Galoppen. Jag måste vara noga med att ha honom i bra balans i hörnet så att vi får till en ordentlig fattning där han behåller formen. Volterna brukar inte vara några problem men däremot snett igenom i mellanglopp för att sedan bryta av till trav vid spåret behöver vi öva en del på. Jag måste passa honom så att han inte slår om och måste sedan förbereda ett avbrott. I avbrotten har han en tendens att dra sig ur form och bli springig med sänkt rygg så att det brukar bli pannkaka med kortsidan mellan galopperna. Batman vill helst av allt bara fatta ny galopp och "kastar sig" in i andra fattningen eller "hoppar igång" vilket inte är så uppskattat bland domarna.
/Therese

Kommentarer
Postat av: SHUNi- hästblogg

Ställ gärna en fråga eller fler i min frågestund! Den som ställer den klurigaste frågan får en länk med bild.



En enkel fråga betyder mycket! :)

2012-02-06 @ 15:42:39
URL: http://shuni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0