Dagens dressyrträning

Träningen idag gick kanon! Jag red för Caroline och vi brukar alltid lyckas tajma in träningar när det är storm, regnigt och blåsigt men för ovanlighetens skull var det en riktigt fin dag och då blir Batman genast mycket finare att rida.

Vi började med att jogga igång i skritt och trav på åttvolt. Kontrollerade böjning, ställning och tempo. Strechade de olika sidorna och lät ponnyn gå i lägre, rundare form.
Därefter började jag plocka upp honom i högre form och gjorde en superbra övning i skritt som jag ska trimma vidare på i fortsättningen också. Den gick ut på att vi gjorde tiometersvolter i varje hörn och vid B och E. På kortsidorna gjorde vi en tempoväxling framåt så att vi var säkra på att Batman var med på noterna. På långsidorna mellan volterna red jag med tagen bakdel som senare blev skänkelvikning med mycket tvärning. Därefter fortsatte vi i trav och jobbade vidare på skänkelvikningar, och att ha kontakten på yttertygeln så att han inte glider iväg från mig.

I galoppen jobbade vi vidare på förvänd galopp med bågar från långsidan in mot medellinjen och tillbaka ut igen. Vi jobbade även med galoppfattningar från skritt och sedan avbrott till skritt igen.

Idag kändes Batman väldigt fin och med på noterna. Vi jobbar som  vanligt vidare med tempot och ska fortsätta använda mycket tempoväxlingar och skänkelvikningar.

/Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0