Sent inlägg.

Då var höstlovet slut och det är tyvärr skola imorgon. Nu får vi börja tampas med mörkret som enligt SMHI kommer att infalla strax efter klockan 16.16 när solen går ner imorgon. Usch säger jag. Det enda positiva med de följande mörka månaderna är julen, min födelsedag och Göteborg Horse Show. Hade de inte funnits hade jag gärna velat gå i ide precis som djuren. Nej, jag är inte direkt ett vinterfan.

Nu till dagens träning. Vi skrittade fram i ca. 10 minuter. Därefter tog jag tyglarna och kände lite på honom i skritten innan jag började med att trava fram. I traven började vi att jobba med rakriktningen och struntade i hans form, den fick komma succesivt. Vi jobbade omväxlande med volter och sedan ett varv på fyrkanten, och in på volter igen. Började så småningom få till formen och arbetade på åttvolter med mina ytterhjälper som för övrigt fungerade väldigt bra idag. Batman flöt aldrig ut, utan jag höll bra koll på honom, något jag fick mycket beröm av Caroline för. I traven jobbade vi även mycket med övergångar och tempoväxlingar. Tempoväxlingarna satt fint från början, jag tycker att det är kul att göra det på just Batman eftersom han är så känslig för sitsen. Ska man korta traven är det bara att "sitta emot" och fånga upp lite i handen så blir det nästan genast snärtigare steg. Sedan länga ut i en lite mindre mellantrav genom att bara sätta mer tryck i sätet. Det är verkligen jätteroligt att se hur bra han svarar (ibland nästan lite för bra) på så små hjälper!
Därefter började vi jobba i arbetstrav. Ökade och minskade volten, samt en del öppnor längs den öppna delen av volten. På den slutna delen red jag mer framåt i mellantrav. Batman har lättare för sig i höger varv att få med sig bakdelen och tvärningen sitter också bättre i det varvet. Han är kortare i sin vänstra sida vilket gör att jag får jobba mer i vänstervarvet, både med tvärning och framåtbjudning.
Emellanåt varvade vi med lättridning och lät honom böja sig och strecha igenom vänstersidan ordentligt.

Sedan övade vi lite programdelar av LC:2. Bland annat uppridning med halt och mellantraven som kommer i slutet. Uppridningen var väldigt bra, han travade rakt och fint och var helt rak i kroppen med bra form. Duktig kille! Mellantraven på diagonalen behövde vi göra om några gånger. Vi har inte riktigt fått till det flashiga steget än, men tro mig - det är på väg! Lite i taget...

Vi satte på honom en halsförlängare när vi kom till galopparbetet som idag bestod av en massa galoppfattningar för att stärka hans galopp. Halsförlängaren var bara ett extra stöd för att underlätta för mig under övergångarna där jag måste lära mig att komma ner ordentligt i sadeln och verkligen sitta för travtakten. Det blev bättre och bättre och till slut var Caroline nöjd med mig. Red lite till i arbetstrav på åttvolter innan jag travade av honom i lång och låg form.

Jag är väldigt nöjd med Batman idag, han jobbade på bra och var hyfast samarbetsvillig. Skritten och traven är nu fin och galoppen ska jobbas mer med i veckan så får vi se hur det hela slutar på söndag när det är dressyrallsvenskan.

Nu ska jag släcka lampan och nanna kudden. Klockan väcker mig 6.40 imorgon. God natt folket!

/ Therese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0