Onödigt med martingal/förbygel när man inte behöver det?

Jag och Therese har haft väldigt många disskutioner
om ryttare som sätter på sina hästar till exempel förbyglar och
martingalar för att dom tycker det är snyggt och så vidare
fast än dom inte behöver det.
Jag själv använder förbygel med martingal för att min sadel
gärna glider bak, och för att Skottas ofta slänger med huvudet
när vi är ute. Jag använder det också under hoppträningarna/tävlingarna då
han taggar till ordentligt och ofta slänger med huvudet för att han blir
sur när jag tar tag i honom.
Jag har haft tankar om att vissa kanske har det för att dom vill att
folket som tittar på ska tro att hästen är svårriden, och andra kanske
har det för att dom helt enkelt tycker det är snyggt.
Jag tycker personligen att det är väldigt onödigt om man inte behöver det,
dels för att det kanske stör hästen om det skrammlar för mycket och dels
för att jag tycker det ser snyggare och mer naturligt ut om man inte använder
det.
Vad tycker ni? Tycker ni som jag, eller tycker att det jag har skrivit är helt fel?
Kommentera på nu, jag vill gärna veta vad ni tycker!
//Ronja

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag tycker att det är snyggt att ha det. (Använder dock det för att jag behöver ha det på min ponny, hon drar upp huvudet och sadeln kasar). Men jag tycker väl att man ska få ha det som man vill, men det är absolut snyggt :P

2011-11-04 @ 22:08:48
URL: http://lifelongdream.blogg.se/
Postat av: Anonym

En fråga till er!

Svara gärna i ett inlägg!



När jag rider ut med min häst?

Så har jag en förbygel, och istället för att ha en sånn sak som man har tyglarna i så har jag tagit bort den och använder en vanlig martingall också`?

Tycker ni att det är förmycket?



Desutom behöver jag martingall, så mitt fina sto inte ska kasta med huvudet, och jag behöver förbygel, för sadlen :D

Destuom är det SKITSNYGGT!



2011-12-03 @ 23:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0