Dagens

Stormpass:

Det blev lite dressyrarbete och då mestadels i skritt. Jag arbetade henne länge och väl med mycket fokus på att jag satt mitt över henne, kände båda sittbenen och arbetede med hela mitt säte samt att vara extra mjuk i handen och inte direkt bry mig om hon krökte på nacken eller ej, utan bara få det att komma helt naturligt bakifrån, genom bakbenen.

Hon var jätte fin i framskrittningen och vips sa det så arbetde hon precis så som jag ville, bakbenen under sig och hamande i helt rätt läge. Imellanåt kommer hennes småryckningar och rystningar med huvudet men jag tror att det beror på att det är lite jobbigt nu i början innan hon har satt dit rätt muskler för att arbeta i rätta formen igen. Jag skrittade fram i hela 20 minuter, både för att jag inte har kännt mig helt frisk och kry så behövde jag en ordentlig uppvärmning och eftersom jag själv vet att det bästa för oss båda är att jag får igenom henne i skritten innan vi börjar själva huvudarbetet. För om det inte går i skritt går det inte i trav och då inte heller i galopp och om det inte funkar så blir jag så irriterad och sur och då går det ut över henne. Hur som helst gjorde använde jag mig av öppnor, slutor, utåtställning och såklart inåttställnig.

I traven försökte jag arbeta lite på samma sätt, att få igång henne bakifrån med bakbenen och få med henne i alla svängar. Tyvärr gick det inte lika bra där men det förlåter jag henne för. Jag rider faktiskt mycket sämre i traven och såklart kan hon inte åstakomma någonting om inte jag rider Ordetligt..

I galoppen så var hon het och springig och inte heller där red jag speciellt bra. Men jag försökte göra en ny övning som jag fick tips om av Fia igår. På 20 metersvolten i galopp och minska den med bakdelen först, nästan som i sluta tänker jag, och sen flytta in framdelen på samma spår. Den tror jag kan vara bra för oss bara vi lär oss att göra den rätt sätt. Jag behöver få henne att aktiver "bak-kärran", vilket inte är det lättaste.. Men det är en mycket bra övning för det!

MEN det SKA gå och jag tänker inte ge upp här bara för att vi har haft ett par dåliga dagar. Efter idag känns det som att vi är lite granne in på rätt spår igen och det känns ortoligt efterlängtat efter en sån "urspårning". Och jag VET att vi båda har det någonstans långt där inne vi kan rida dressyr också, eller försöka. Vi kämpar på och jag hoppas att framgångarna kommer med det!

/Julia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0