Månskensritt

Har precis kommit hem efter några timmar i stallet. Mamma hängde med och var snäll och mockade alla boxarna under tiden jag red, riktig service! ;)
Trots att paddocken var full av vatten och lera och trots att vi inte fick igång belysningen gick passet väldigt bra!
Det var tur att månen tittade fram bakom molnen så att den kunde lysa upp lite åt oss!
Började med en lång framskrittning för att han skulle komma igång ordentligt. Därefter samlade jag upp tyglarna och började trava. Batman sprang ifrån mig lite och för att råda bot på det blev det många övergångar från trav till skritt och några halter. Funkade bättre och bättre och jag fick bra koll på honom. Pausade lite och värmde mina stackars fingrar som höll på att frysa ihjäl på riktigt...
När jag sedan tog tyglarna igen övade vi lite tanken i öppna längs med långsidorna och även på volterna, funkade bra! Jag tyckte att jag hade bra koll på tempo, ställning, bogarna och tvärningen och Batman lyssnade fint! Därefter gjorde vi några galoppfattningar och kände på formen där. Red på fyrkanten och varvade ibland med volter, mest för att låta honom komma igång i hela kroppen.
Red därefter skänkelvikningar över hörnlinjerna och några halvt igenom och gick sedan tillbaka till att öva just själva galoppfattningen där jag inte alltid är riktigt tydlig och inte alltid förbereder ordentligt, vilket gör att han fattar fel.
Avslutade och skrittade av.
Han blev emellanåt spänd när han plötsligt såg grannen (som har taxkennel) komma gående med pannlampa och ett tiotal taxar. Han tyckte inte om vattnet som skvätte upp på magen och blev stressad av folk som var ute och gick i beckmörkret, där han inte kunde se dom ordentligt. Annars kändes det himla bra, taggar inför hoppträningen imorgon!
Saknar sommaren...
/Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0